— / 10
Kino japońskie w polskim plakacie filmowym
Wioletta Laskowska-Smoczyńska
2011
978-83-62096-18-3
159s. 220×270mm
60,—
papier
Gdzie kupić |
||
---|---|---|
Sprzedawca | Format | Cena |
MadBooks.pl » | (dowolny) | ? |
Selkar.pl » | (dowolny) | ? |
Kumiko.pl » | (dowolny) | ? |
Skapiec.pl » | (dowolny) | ? |
Amazon.co.uk » | (dowolny) | ? |
Kolekcja zgromadzona w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha jest znakomitym materiałem, umożliwiającym stworzenie swoistego minikompendium na temat polskiego plakatu i japońskiego filmu drugiej połowy XX wieku i taką też rolę autorzy postanowili wyznaczyć niniejszej publikacji. Wspomniane prace powstały pomiędzy 1951 a 1993 rokiem, co oznacza, że odnoszą się do okresu świetności polskiej grafiki i czasu, kiedy film japoński na całym świecie święcił triumfy.
Aby ułatwić czytelnikowi wędrówkę po krainie plakatu i królestwie X Muzy, zamieszczono tu teksty, które przybliżyłyby obie te dziedziny. Magdalena Czubińska, ceniona znawczyni grafiki, w niezwykle interesujący sposób przypomina najważniejsze zjawiska i czołowe postaci w historii polskiego plakatu filmowego. Przewodnikiem po kinematografii japońskiej jest filmoznawca i popularyzator kina Dalekiego Wschodu Piotr Kletowski, który w zwięzłych opisach poszczególnych obrazów przywołuje najistotniejsze elementy decydujące o specyfice kina japońskiego. Próbą połączenia obu dziedzin jest komentarz japonistki i kuratorki wystawy Wioletty Laskowskiej-Smoczyńskiej, pokrótce charakteryzujący wzajemne relacje, jakie zachodziły na styku światów plakatu i filmu – w sytuacji gdy zjawiska jednej kultury były opisywane narzędziem innej. Plakaty zaprezentowane w części katalogowej zostały zamieszczone w porządku chronologicznym. Dociekliwy czytelnik odnajdzie także biogramy przybliżające sylwetki polskich twórców grafik oraz indeksy filmów i autorów prac ułatwiające poruszanie się w obrębie poszczególnych tytułów.