Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Cookies”.

PłytyPłyty: Eugeniusz Morawski ‹Kompozytor wyklęty›

Eugeniusz Morawski ‹Kompozytor wyklęty›

Średnia ocena (głosów: 0)

— / 10

0
Zainteresowanych:
tytuł

Kompozytor wyklęty

wykonawca / kompozytor

Eugeniusz Morawski

data wydania

18 XII 2020

wydawca

Polskie Radio

nośnik

CD

EAN

5907812248239

utwory:

CD1

  • 1) Don Quichotte (16:14)
  • 2) Nevermore (14:36)
  • 3) Ulalume (22:57)

CD2

  • 1) Świtezianka, akt I / The Nymph of Lake Świteź, act 1 (21:31)
  • 2) Świtezianka, akt II / The Nymph of Lake Świteź, act 2 (12:45)
  • 3) Miłość – poemat taneczny na chór i orkiestrę, akt I / Love – a dance poem for choir and orchestra, act 1; libretto: Franciszek Siedlecki (24:56)

CD3

  • 1) Miłość – poemat taneczny na chór i orkiestrę, akt II / Love – a dance poem for choir and orchestra, act 2; libretto: Franciszek Siedlecki (21:56)
  • 2) Miłość – poemat taneczny na chór i orkiestrę, akt III / Love – a dance poem for choir and orchestra, act 3; libretto: Franciszek Siedlecki (18:52)
  • 3) Miłość – poemat taneczny na chór i orkiestrę, akt IV / Love – a dance poem for choir and orchestra, act 4; libretto: Franciszek Siedlecki (37:42)

Gdzie kupić

Sprzedawca Format Cena
Kumiko.pl » (dowolny) ?
Skapiec.pl » (dowolny) ?
Amazon.co.uk » (dowolny) ?
Opis:

Złożony z trzech płyt CD album stanowi najbardziej reprezentatywną w dotychczasowej (i zresztą bardzo niedługiej, bo datowanej zaledwie na ostatnią dekadę) historii fonografii retrospektywę twórczości kompozytorskiej Eugeniusza Morawskiego (1876-1948). Morawski, rówieśnik Mieczysława Karłowicza i Feliksa Nowowiejskiego, nieco starszy od Karola Szymanowskiego (ur. 1882), w ocenie współczesnych muzykologów polskich i niemieckich stanowi najwybitniejszą osobowość kompozytorską właśnie obok Karłowicza i Szymanowskiego.

Niestety aż 75 procent dorobku kompozytorskiego Morawskiego przepadła podczas Powstania Warszawskiego. Na płytach przedstawione zostaną 3 ocalałe z wojennej pożogi poematy symfoniczne (Don Quichotte, Nevermore i Ulalume) oraz 2 wybitne partytury baletowe – Świtezianka i Miłość, przy czym druga z nich – stanowiąca opus magnum Morawskiego – szerokiej publiczności zostanie zaprezentowana po raz pierwszy.

Niemal zupełne nieistnienie tej twórczości w świadomości słuchaczy spowodowane było środowiskową anatemą wydaną na Morawskiego przez muzykologów i kompozytorów związanych z Karolem Szymanowskim, z którym w latach 30. XX stulecia Morawski był skonfliktowany. Warto zaznaczyć, że Eugeniusz Morawski był nie tylko twórcą i organizatorem życia muzycznego (prężnie działał jako rektor warszawskiego Konserwatorium i był jednym z gorących zwolenników idei Konkursu Chopinowskiego), ale także działaczem politycznym związanym z kręgami Józefa Piłsudskiego (jako członek Frakcji Bojowej PPS). W 1908 r. pojmany za przygotowywanie zamachu na jednego z oficerów carskiej policji i osadzony w Warszawskiej Cytadeli, został skazany na zesłanie, ale ostatecznie jedynie wydalono go z cesarstwa rosyjskiego, by przez ponad 20 kolejnych lat działać na emigracji w Paryżu. W czasach PRL-u, jako twórca kojarzony z kręgami sanacji. Morawski został wręcz programowo usunięty z podręczników historii muzyki polskiej 1. połowy XX stulecia, a szczególnie ponuro w sprawie bezpodstawnego oczerniania Morawskiego zapisali się Jerzy Waldorff i Zygmunt Mycielski.

Niniejszy projekt stanowić będzie czwartą część (vol. 4) z zainicjowanej w 2018 r. przez Polskie Radio Chopin serii „From the Polish Radio Archives” (2 wcześniejsze płyty z serii poświęcone Witoldowi Małcużyńskiemu i Mieczysławowi Horszowskiemu zdobywały nominacje do International Classical Music Award w latach 2018-2019 oraz „Fryderyka” 2019).

Archiwalne nagrania Polskiego Radia i NOSPR w ramach normy oraz stare nagrania archiwalne Polskiego Radia:

Don Kichote [Don Kichot] – poemat symfoniczny
Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji /WOSPRiTV/ [w Katowicach]
Dyr. Straszyński Andrzej
Polskie Radio SA
Nagr. Studio Rozgłośni w Katowicach
1996-01-06;

Nevermore – poemat symfoniczny
Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie
Dyr. Straszyński Andrzej
Polskie Radio, Nagr. Kraków, Państwowa Filharmonia im. Karola Szymanowskiego
12.01.1983;

Ulalume – poemat symfoniczny
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia /NOSPR/ [w Katowicach]
Dyr. Klauza Michał
NOSPR
Nagr. Katowice, Górnośląskie Centrum Kultury, Sala im. Grzegorza Fitelberga
2009-10-21;

Świtezianka – balet na orkiestrę
Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia i Telewizji /WOSPRiTV/ [w Katowicach]
Dyr. Straszyński Andrzej
Polskie Radio SA
Nagr. Katowice
1996-01-04;

Miłość – poemat taneczny na chór i orkiestrę
Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie
Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie
Dyr. Kawalla Szymon
Polskie Radio
Nagr. Kraków, Państwowa Filharmonia im. Karola Szymanowskiego
Nagranie odbyło się w dniach 26, 29, 31.03; 6, 8, 11-14.04.1983

Recenzje

Brak recenzji. Może napiszesz...?

Z tego cyklu

Tego twórcy

Inne wydania

Komentarze