Neruda
Pablo Larraín
Guillermo Calderón
Sergio Armstrong
Federico Jusid
Gael García Bernal, Luis Gnecco, Mercedes Morán, Emilio Gutiérrez Caba, Diego Muñoz, Alejandro Goic, Pablo Derqui, Marcelo Alonso
2016
Argentyna, Chile, Francja, Hiszpania, USA
107 min
Wyszukaj produkty powiązane z filmem |
||
---|---|---|
Sprzedawca | Format | Cena |
Skapiec.pl » | (dowolny) | ? |
Amazon.co.uk » | (dowolny) | ? |
W „Nerudzie” Pablo Larrain, syn prominentnego polityka, wraca do swoich rozliczeń z XX-wieczną historią rodzinnego Chile. Tym razem opowiada o narodzinach autorytaryzmu, tuż po drugiej wojnie światowej. Portretuje poetę i komunistę, Pablo Nerudę. Ucieka jednak zarówno od faktów, jak i klasycznych gatunków kina historycznego czy biograficznego. Reżyser rejestruje pościg fikcyjnego policjanta za artystą. Buduje atmosferę osaczenia, nagonki. Ale sięga także po surrealizm i ironię. Wprowadza widza w hipnotyczny trans wyobraźni. Jego, nieco narcystyczny poeta chce być ścigany i oczekuje, że policja będzie deptała mu po piętach. Wie, że dopiero wtedy jego twórczość może istnieć w społeczeństwie. „Ludzie nie pamiętają poezji miłosnej. Pamiętają poezję pisaną z wściekłości” – mówi jego adwersarz, który sam zatraca się w misji złapania Nerudy.
Larrain opowiada równo mocno o władzy bojącej się wszelkich przejawów innego myślenia i przełamywania norm obyczajowych, co o sztuce. Bo przecież zarówno w jednej sferze, jak i w drugiej toczy się walka o rząd dusz. O zbudowanie własnego świata symboli i nadanie rzeczom znaczeń. I może właśnie dlatego Neruda mówi: Nie chcę grać w grę faszystów. Chcę stać się ich koszmarem.