Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Cookies”.

KinoKino: Siergiej Eisenstein ‹Pancernik Potiomkin›

Siergiej Eisenstein ‹Pancernik Potiomkin›

Średnia ocena (głosów: 0)

— / 10

0
Zainteresowanych:
tytuł

Pancernik Potiomkin

tytuł oryginalny

Броненосец «Потёмкин»

reżyseria

Siergiej Eisenstein

scenariusz

Nina Agadżanowa-Szutko, Siergiej Eisenstein

zdjęcia

Włodzimierz Popow, Eduard Tisse

muzyka

Eduard Meisel

obsada

Aleksander Antonow, Władimir Barski, Grigorij Aleksandrow, Iwan Bobrow, Beatrice Vitoldi, Michaił Gomorow, Aleksander Liewszyn, Nina Połtacewa

rok produkcji

1925

kraj produkcji

ZSRR

dystrybutor

Art House

data premiery

16 V 2014

czas projekcji

75 min.

WWW

Polska strona

Wyszukaj produkty powiązane z filmem

Sprzedawca Format Cena
Skapiec.pl » (dowolny) ?
Amazon.co.uk » (dowolny) ?
Opis:

„Pancernik Potiomkin” Sergieja Eisensteina nie znika z listy najlepszych filmów wszechczasów cyklicznie przygotowywanej przez prestiżowy brytyjski magazyn filmowy „Sight & Sound”. Ten radziecki niemy film z przepiękną muzyką to druga część filmowej trylogii.

Historię buntu i walki w ZSRR inauguruje „Strajk” z 1924 roku i zamyka „Październik: 10 dni, które wstrząsnęły światem” (1928).

Na pancerniku jest rok 1905. Dwadzieścia lat później Sergiej Eisenstein dba o to, by widzowie filmu znów znaleźli się w centrum rewolucyjnych wydarzeń. Pokazuje im z bliska słynny bunt na pokładzie okrętu wojennego „Kniaź Potiomkin Tawriczeskij” i masakrę, którą pokładowa rebelia wywołała w odeskim porcie. Eisenstein obserwuje społeczeństwo tuż przed rewolucją. Czuje, że nadchodzi moment, w którym przeleje się szala goryczy. Patrzy na uciskanych i wypatruje wśród nich tych, którzy są już gotowi walczyć. Jako reżyser wydarzeń Eisenstein dokonuje jednak eksperymentu na świecie przedstawionym. Równolegle prowadzi narrację. Ociera się o mistrzostwo na polu montażu. Zestawia wiele prywatnych historii i wchodzi w świat pełen emocji i wewnętrznych napięć. Widzi umęczonych żeglarzy, którzy nie chcą jeść zarobaczonego mięsa. Nie dziwi go, że emocje na pokładzie sięgają zenitu i chwilę potem wybucha krwawy protest. Przepięknie zainscenizowane kadry wypełnia bohater zbiorowy. Film składający się z pięciu rozdziałów to jednak przede wszystkim opowieść o człowieku – o jego nadziejach, o jego konflikcie z systemem i o jego wierze w zmianę. Oszałamiające zdjęcia Eduarda Tissego pozwalają dostrzec w tłumie pojedyncze twarze. W filmie zrealizowanym na 20. rocznicę rewolucji można dostrzec kobiety niosące na rękach chore dzieci, słyszeć rozdzierający krzyk walczących i czuć zapach śmierci. Jego nowatorska forma pozwala miksować zachwyt z przerażeniem, a o wielkiej historii wciąż mówić z ludzkiej perspektywy.

Recenzje

Wystrzały, które wciąż jeszcze słychać

Sebastian Chosiński

więcej »

Z tego cyklu

Tego twórcy

Aleksander Newski

Aleksander Newski

Siergiej Eisenstein, Dmitrij Wasiljew

premiera: ?

Iwan Groźny

Iwan Groźny

Siergiej Eisenstein

premiera: ?

Niech żyje Meksyk!

Niech żyje Meksyk!

Siergiej Eisenstein, Nikita Orłow

premiera: ?

Październik

Październik

Siergiej Eisenstein, Grigorij Aleksandrow

premiera: ?

Inne wydania

Pancernik Potiomkin

Pancernik Potiomkin

Siergiej Eisenstein, Grigorij Aleksandrow

premiera: ?

Komentarze