Nowe zasady dotyczące cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Cookies”.

PłytyPłyty: Łukasz Borowicz ‹Łukasz Borowicz›

Łukasz Borowicz ‹Łukasz Borowicz›

Średnia ocena (głosów: 0)

— / 10

0
Zainteresowanych:
tytuł

Łukasz Borowicz

wykonawca / kompozytor

Łukasz Borowicz

data wydania

17 XI 2023

wydawca

Polskie Radio

nośnik

CD

EAN

5905610870577

utwory:

CD1

  • 1) Uwertura
  • 2) Introdukcja „Owóż każdy niech pamięta” / „Jak lilija co rozwija”
  • 3) Recytatyw „A teraz z nami”/ Aria „Zanim utrudzone oczy”
  • 4) Recytatyw „Ale gdzież Stacho?” / Aria „Rodzic powiada: słuchaj no”
  • 5) Recytatyw „Cóż Bartosieńku jakże się” / Aria „Oszalałeś waść! Nakaż, niech ożywcze słonko”
  • 6) Recytatyw „Serdeńko! Bartosiuniu! Już ramię me zdrowe” / Duet „Już od godziny prawie” / Duet „Gdym prawie już z tym życiem hożem, łzą żegnał się”
  • 7) Recytatyw „A Bóg łaskawy na ludzkie sprawy” / Tercet „Bo gdy chłopak na dziewczynę zerka”
  • 8) Recytatyw „Stacho odjeżdża, nie powróci już Zuzia” / Aria „Jak tu ująć żal na wodze”
  • 9) Recytatyw „Śliczna dzieweńko” / Aria „I fortuny i korony”
  • 10) Recytatyw „To zapewne o Boże” / Duet „Uważaj wasze!”
  • 11) Finał „Śniadanie czeka”

CD2

  • 1) Scena 1: „Piękne dobra w każdym względzie”
  • 2) Scena 2: „Bóg z Waszmościa mój”
  • 3) Scena 3: „Cześnik wulkan aż niemiło”
  • 4) Scena 4: „Wszak mówiłam albo koty, albo Papkin nam się zjawił”
  • 5) Scena 5: „Cóż u czorta, tyś spokojny”
  • 6) Scena 6: „Bliskie nasze pomieszkania”
  • 7) Scena 7: „Panie majster, proszę waści”
  • 8) Scena 1: „Twe rozkazy jaśnie Panie”
  • 9) Scena 2: „Co to znaczy?”
  • 10) Scena 3: „No i cóż Papkin”
  • 11) Scena 4: „Co wyrabiasz o mój Boże!”
  • 12) Scena 5: „Przed godziną z trwogi mdleję”
  • 13) Scena 6: „Gdzież suplikant? O cóż chodzi”
  • 14) Scena 7: „Jak w dezertej Arabii”
  • 15) Scena 8: „Krrrrrrrokodyla!”
  • 16) Scena 9: „Winszuj waszmość mi sukcesu”

CD3

  • 1) Scena 1: „Mój majstruniu, mówcie śmiało”
  • 2) Scena 2: „Wszystko idzie więc po myśli”
  • 3) Scena 3: „Wolnoż wstąpić”
  • 4) Scena 4: „Wielkiż afekt przyszłej żony?”
  • 5) Scena 5: „Podstolino! Mam dać wiarę?”
  • 6) Scena 6: „Ciszej z łaski Podstolina”
  • 7) Scena 1: „Niechaj żyje nasz gospodarz”
  • 8) Scena 2: „Lecz gdzie Papkin się podziewa?”
  • 9) Scena 3: „Tu coś boli Papkin”
  • 10) Scena 4: „Klaro, Klaro co się dzieje!”
  • 11) Scena 5: „Hola, hola młody Panie”
  • 12) Scena 6: „Dobry wieczór Panie bracie”
  • 13) Scena 7: „Czego żądasz? Mego syna”
  • 14) Scena 8: „Wstań serdeńko i chodź ze mną”

Gdzie kupić

Sprzedawca Format Cena
Kumiko.pl » (dowolny) ?
Skapiec.pl » (dowolny) ?
Amazon.co.uk » (dowolny) ?
Opis:

Potrójny album firmowany nazwiskiem laureata Nagrody Mediów Publicznych będzie wspaniałym uzupełnieniem płytowych kolekcji miłośników opery i… księgozbiorów znawców dziejów szlacheckiej, kontuszowej Polski, którzy na przedmiot swojej pasji (pracy?) lubią spojrzeć z przymrużeniem oka.

Pierwsza płyta zawiera jednoaktową operę Stanisława Moniuszki z 1861 r. W wykonaniu „Verbum Nobile” z librettem Jana Chęcińskiego – zabawnej komedii pomyłek z wątkiem miłosnym – wzięły udział Chór Polskiego Radia w Krakowie i Polska Orkiestra Radiowa, a solistami byli Marta Boberska (sopran), Patryk Rymanowski (bas), Leszek Skrla (baryton), Robert Gierlach (bas) i Piotr Nowacki (bas). Nagrania dokonano live w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w 2014 r.

Na płytach nr 2 i 3 zarejestrowane zostały po dwa akty opery Zygmunta Noskowskiego „Zemsta za mur graniczny”, opartej na komedii Aleksandra Fredry.

Operowa „Zemsta…” nie miała szczęścia. Jej kompozytor – ważna postać polskiego późnego romantyzmu, zapatrzony w Moniuszkę, a ceniony głównie jako organizator i pedagog – zmarł w 1908 r., nie ukończywszy pracy. Podjął ją jego uczeń Adolf Gużewski, ale i on nie zapisał ostatniej nuty w partyturze, opuszczając ten świat w roku 1920. Rękopis trafił do dyrektora Opery Warszawskiej Emila Młynarskiego, który doprowadził do prawykonania w 1926 r. Niestety, do kanonu polskiej opery opus vitae Noskowskiego nie weszło – może dlatego, że mniej więcej w tym samym czasie świat poznał nowatorskiego „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego, notabene ucznia Noskowskiego sprzed lat?

Po II Wojnie Światowej „Zemsty…” nie udało się wystawić. – Dużo rzeczy wpada mi w ręce na zasadzie przypadku kontrolowanego – mówi dyrygent, pasjonat muzycznej archeologii. – Kiedyś w Krakowie zbłądziłem do nie istniejącego już antykwariatu w przy ulicy św. Tomasza. Znalazłem tam opasły tom: książkę z fotokopiami mikrofilmu wyciągu fortepianowego „Zemsty za mur graniczny”. Liczyła kilkaset stronic, ciężka, bowiem każda z nich składała się z dwóch sklejonych ze sobą fotografii. Stwierdziłem, że mam w rękach skarb.

Kompletną partyturę zapomnianej opery Noskowskiego – opracowaną w 1963 roku przez Tadeusza Mazurkiewicza – Łukasz Borowicz znalazł w zbiorach Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Nagranie pod jego dyrekcją pochodzi z 2013 r. i dokumentuje pionierskie wykonanie koncertowe z udziałem Chóru Filharmonii Wrocławskiej i Chóru Polskiego Radia w Krakowie, Polskiej Orkiestry Radiowej oraz solistów: Aleksandry Kubas-Kruk (sopran), Anny Lubańskiej (mezzosopran), Roberta Gierlacha (bas-baryton), Pawła Skałuby (tenor), Ryszarda Minkiewicza (tenor), Wojciecha Gierlacha (bas) i Dariusza Macheja (bas).

O dyrygencie:

Łukasz Borowicz. Rocznik 1977. Dyrygent, skrzypek, meloman, kolekcjoner, odkrywca dzieł zapomnianych, radiowiec; jest dziś jedną z najjaśniej świecących gwiazd polskiego życia muzycznego. Był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej i Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. W latach 2007-2015 był dyrektorem artystycznym Polskiej Orkiestry Radiowej, a od sezonu 2021/2022 jest dyrygentem-szefem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i dyrektorem muzycznym Filharmonii Poznańskiej oraz pierwszym dyrygentem gościnnym Filharmonii Krakowskiej. Jego dorobek fonograficzny obejmuje dziesiątki płyt i setki godzin nagrań radiowych. W 2022 r. otrzymał Nagrodę Mediów Publicznych. Kapituła doceniła go za promocję polskiej muzyki za granicą oraz inicjatywy koncertowe i wydawnicze, które przywracają zapomniane dzieła polskiej literatury symfonicznej i operowej.

Recenzje

Brak recenzji. Może napiszesz...?

Z tego cyklu

Tego twórcy

Inne wydania

Komentarze