— / 10
Szaleństwo katalogowania
La vertigine della lista
Umberto Eco
Tomasz Kwiecień
12 XI 2009
978-83-7510-404-2
408s. 170x240mm; oprawa twarda
129,—
papier
Gdzie kupić |
||
---|---|---|
Sprzedawca | Format | Cena |
MadBooks.pl » | (dowolny) | ? |
Selkar.pl » | (dowolny) | ? |
Kumiko.pl » | (dowolny) | ? |
Skapiec.pl » | (dowolny) | ? |
Amazon.co.uk » | (dowolny) | ? |
W całej historii kultury zachodniej wielokrotnie pojawia się zamiłowanie do tworzenia katalogów: spisy świętych, formacje żołnierskie, katalogi monstrów albo roślin leczniczych, inwentarze skarbców i tak aż do parad i pokazów początku XX wieku ogarniających scenę muzyczną, jak i modę.
Owo szaleństwo z tworzeniem katalogów nie jest ani czymś niewinnym, ani przypadkowym. Kultura preferuje zamknięte, stabilne formy, kiedy ma pewność co do swojej kulturowej tożsamości – tworzy spisy, kiedy staje w obliczu nieuporządkowanych serii zjawisk, których nie da się zaklasyfikować na podstawie znanych kryteriów. Dlatego właśnie poetyka katalogów przewija się przez całą historię sztuki i literatury, ale nie objawia się wyłącznie w tak prostych formach jak stare bestiariusze z ich wykazami baśniowych stworów, niebiańskie zastępy aniołów i piekielne hordy diabelskie, XVI-wieczne kolekcje fauny i flory czy też w ponadczasowym zamiłowaniu do parad i pokazów – bo znajdujemy także jej bardziej skomplikowane realizacje, tak u Homera, jak i u Joyce’a, wśród skarbów gotyckich katedr i na onirycznych krajobrazach Boscha, a także we współczesnych, w dziełach Warhola i Armana.
Umberto Eco w swojej książce zastanawia się nad tym, w jaki sposób sama idea katalogów zmieniała się w miarę upływu wieków i jak odzwierciedlała ducha czasu. Oprócz samego tekstu autora książka zawiera także antologię tekstów literackich oraz ogromną ilość reprodukcji dzieł sztuki, ilustrujących zawarte tutaj tezy.
Umberto Eco
premiera: 28 I 2008